Proč na vodě nejedeme jenom rovně?

Často se potkáváme s různými dotazy ohledně jachtingu. Jaké jsou pravidla, proč nejezdíme jenom rovně, a kdo vlastně vyhrává? Jelikož nám záleží na tom, aby také „nejachtaři“ našemu sportu rozuměli, rozhodly jsme se, že postupně začneme prezentovat články, fotky a videa, které principy závodního okruhového jachtingu objasní.

Dnes začneme vysvětlením kurzu. Ten se skládá ze startovní/cílové čáry, která se nachází mezi startovní lodí a bójkou s oranžovou vlajkou. Pak jsou na vodě zakotveny bóje, které vymezují daný kurs. V případě naší lodní třídy jsou tři. Návětrná (na grafice úplně nahoře) a brána neboli “gate”, což jsou dvě bójky nad startovní čarou a posádka si sama určí, kterou z nich otočí.

 

 zdroj: RYA

 

I když se z prvního obrázku zdá, že bychom měli jezdit rovně, ono to kvůli směru větru není možné. Naše skutečná dráha vypadá spíš takhle:

 

Po startu křižujeme na první bójku proti větru. Manévr na změnu kursu proti větru se nazývá “obrat”, ve směru po větru “halza”. Po obeplutí “návětrné”, směrujeme k bráně. Start => první bójka (návětrná) => gate (dvě bójky po větru) = jedno kolo. Během jedné „rozjížďky“ jedeme taková kola dvě. Podle pořadí dojezdu do cíle se udělí body – 1. místo = 1 bod, 2. místo = dva body… Vyhrává posádka s nejmenším počtem bodů. Závody 49eruFX jsou zpravidla 5 denní, a rozjížděk se uskuteční asi 15.

(domi)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *